Hola Madrid

Vi gav oss av med Ave-tåget mot Madrid tidigt på morgonen efter att ha köpt lite frukost på stationen. Biljetterna vi fått var spridda i två vagnar. Anna lyckades prata med en kille som bytte plats så vi fick tre platser bredvid varandra. Vår fjärde plats fick vi inte för en tjej vägrade byta. Tyvärr satte det prägel på resan att 6 personer skulle dela på 3 platser. Richard passade på att ta med ett barn i taget och fika i cafeteriavagnen. Annars var resan fin från det platta sydvästra landsdelarna där citrusodlingarna dominerade tills vi återvände till de mer kuperade olivodlingarna söder om Madrid.

Väl i Madrid tåg vi tunnelbanan direkt till Puerta del Sol för att komma in i centrum av allt och spana i björnen. En verklig kontrast mot de mindre städerna i söder till en världsstad. Vi promenerade mot Plaza Major, men fick avbryta för en tapaslunch 100 meter innan. Under lunchen började regnet ösa ner och vi tog oss i skydd till gallerierna i runt Plaza Major. Vi hittade en varm turistinformation där vi visade stort intresse för det mesta för att få vara kvar.

Vi ägnade eftermiddagen till att strosa genom staden och titta på slottet. Nils var mycket nyfiken på om han skulle få se kungens prinsessa. Men ack nej. Vi missade insläppet med några minuter. istället hann vi med en fika på Starbucks medan Love sov. Och senare på kvällen kastade vi oss in och åt mat på Taco Bell. Nu hade vi hunnit med tre amerikanska restauranger på två dagar i Madrid – borde vi inte fått i oss mer spanskt?

Anna hade bokat ett fint hotell ute vid flygplatsen dit vi åkte med tunnelbanan. Ett enormt rum men en stor säng var och en fantastisk dusch med diverse massageprogram, radio mm. Tore var mycket nöjd, men den enda som vågade prova.

Dagen efter åkte vi med hotellets shuttlebus till flygplatsen och flög hem utan några incidenter.

Historia – oj så intressant

Dagen innan var vi något överrumplade av de många historiska epoker som staden gått igenom. Vi planerade att besöka stadens historiska museum. Det berodde alltså inte enbart på att väderprognosen hade lovat allt mellan 40 och 68 mm regn. Vi gick längs hamnen för att få se där de enorma kryssningsfartygen la till. I princip gick det att flyga fram stormvindarna. Ganska snabbt sökte vi oss in bland trånga gränder igen för att få vila. Det var söndagsstängt, så det var inte mycket affärer och annat öppet. Vi landade på Plaza San Francisco för en snabb fika innan vi besökte museet som låg på torget intill.

Det var ett fint museum som inspirerade till historiska funderingar. Anna och jag ägnade senare på kvällen till att gå igenom olika stora tidsepoker och uppdatera oss via webben. Museet innehöll lämningar från fenicierna, ca 3000 år sedan. Cadìz var en viktig handelsplats på den tiden och flera av de viktigaste feniciska fynden hade gjorts här. Men det fanns också fynd som var 150.000 år gamla vilket fick mina tidsperspektiv att helt ramla omkull. Det fanns bilder från en utgrävning utanför staden som vi hoppas kunna besöka vid ett ett annat besök. Efter museet återvände vi till San Fransisco för lunch. Halvvägs igenom lunchen fick vi kasta oss in för att regnet öste ner. Trots att vi satt under markiser gick det inte att hålla sig torr. Regnet gjorde att vi valde ytterligare en spansk eftermiddag med vila. Kvällens restaurangbesök fick ingen att jubla så vi hoppades mycket på morgondagens avslutning i Madrid.