Sommarens Gräsövecka

Efter en helg hemma på Stora Essingen var det dags att packa och resa iväg på sommarens tredje etapp: fem sov på Gräsö.

Vi kom fram lagom till lunch måndagen den 25 juli och kunde alltså vara  med och fira Lars födelsedag. Firandet inleddes med bad på ”playan” och fortsatte sedan med middag på altanen.

Birgitta och Lars var kvar till onsdag eftermiddag och sedan fick vi klara oss själva i några dagar. Tiden på Gräsö ägnades åt sol, bad och Märta mys på Sonja & Roland-klippan, playan och Storsand. Och så imponerades/skrämdes vi av de snudd på dagliga eftermiddagsskurarna med tillhörande åska.

Vi hann också med två turer till Öregrund: en förmiddagstur där hela familjen var med och en egen kvällstur för Richard och Anna. Pokémonjakt var ett givet inslag på båda resorna. Det fanns gott om både Pokémons och Pokéstop i Öregrund ☺

Och så plockades det blåbär och hallon så fort vi fick möjlighet. Det fanns gott om både det ena och andra, så varje morgon kunde vi unna oss lyxen att ha färska bär i filen. Frysen fick sin del och med de 10 liter jordgubbar vi köpte på vägen ut anser vi oss ha så vi klarar oss till nästa sommar. En skön känsla för familjens hamstrar.

Richard genomgick en smärre förvandling under veckan: från orakad till skäggig till mustaschprydd till sitt vanliga jag. Allt klär så klart en skönhet, men vi andra var glada över att mustaschen bara satt kvar ett par minuter. Även Olle som är lite extra förtjust i just mustascher tyckte att pappa var bättre utan.

Efter fem sov var det dags att kompostera bajset, hälla ut kisset, slå av vattnet och helt enkelt checka ut, men vi räknar med att komma tillbaka igen när lingonen är mogna. Än finns det plats kvar i frysen!

Sol & bad fyllde dagarna

Märtamys

Kroppsmålning var en populär aktivitet hos vissa

Frukost på skrutthustrappan

Jakten har börjat!

Kvällstur till Öregrund

En av alla störtskurar

Richards olika stadier

Frysen är fylld

Äntligen hemma!

Efter knappa tre veckor på resande fot och med hela kroppen fylld av intryck tyckte vi nog alla att det var väldigt skönt att komma hem i torsdags kväll. Dagarna som gått sedan dess har varit lata hemmadagar utan några större måsten och inga fasta planer.

Vattnet är varmt så vi utnyttjar vårt läge och badar flera gånger om dagen till allas glädje.

Att bara hänga i parken, åka kick bike och få cykla – Nils och Love numera på riktiga trampcyklar – var också efterlängtat.

Olle har äntligen fått igång Pokémon Go så jakten på Pokémons är nu i full gång. XXL i Bromma visade sig vara en riktig guldgruva.

Och så har vi insett att dessa varma myggfria kvällar måste utnyttjas till max. Därför fick sig balkongen en ansiktslyftning i dag i och med att vi tog bort allt skräp och investerade i en sittmöbel och en lampa. Så nu sitter jag här i lapans sken och bara njuter!

Bad i Oxhålet

Favoritmössan är på

Jakten har börjat

Sommarfint

Bad i Sörnedansjö

Sista stoppet på vår resa var i Sörnedansjö. Förutom obligatoriskt brödinköp hos Stödebageriet och en joggingtur upp på berget hann vi med lite sol och bad på stranden. Efter en rätt kylslagen resa både i England och Funäsdalen var det skönt att äntligen få lite värme. Och den här gången badade alla, även de som kallats badkrukor då de vägrat dopp i fjällbäck.

Fyrhjulingen lastad för badutflykt

Playa Sörnedansjö

Torparliv

På vägen hem från fjällen stannade vi till vid torpet på Åbacken, i Bolltjärn utanför Ånge där familjen Leander var på arbetsläger. Torpet från 1905 ska så småningom bli beboligt, och sommarens projekt är att få dit vindens innertak. Utsidan och omgivningarna var det dock inget fel på och alla barn kunde bada i ån.

Vattenleken fortsatte på kvällen hemma hos Johns föräldrar Anders och Kärstin där vi fick god middag och ännu en gång njuta av den idyll John är uppväxt i.

Torpet med å och fors

Idyllen i Bolltjärn

Vattenlek för alla åldrar

Fina dagar i fjällen

Vistelsen i Hållan hos Karl och Malin börjar närma sig sitt slut och det är dags att summera en härlig fjällsemester.

I söndags packade vi matsäck och gick till Livsätersån. Vattenfallet i var en ypperlig badplats tyckte delar av familjen (Richard och Tore), andra (Nils och Love) kastade heldre sten i vattnet eller balanserade sten á la St Ives.

Drakflygning har varit en upprepad succé som till och med hunden Märta kunde vara med på. Lyckan var fullständig när vi på väg tillbaka från Livsätersån kom på att vi kunde sätta fast draken i kopplet och Märta jagade iväg över fjället.

De som gillar att cykla har haft flera tillfällen att trampa uppför och rulla nerför och bli så geggiga som man önskat. Emil, Tore och Karl cyklade över fjället och ner till Funäsdalen samtidigt som vi andra tog gondolen upp på Funäsfjällets topp tillsammans med Anders och Harry. På toppen var det en fantastisk utsikt över hela området.

En tur till Djupdalsvallen avslutade vår fjällresa. Där delade vi upp oss beroende av intresse: Malin, Anna, Olle, Tore och Emil cyklade iväg till en linbana; Karl, Richard, Nils, Love och Irma besteg ett berg och Lars & Birgitta gick en långtur. Som en extra krydda cyklade Karl och Richard tillbaka till Hållan.
Tack fjällen för den här tiden!

Irma och Karl på fjälltur

Glada miner vid Livsätersån

Tore tog sig ett dopp

Liksom Richard

Stenbalansering

Syskongroupie

Olle och Märta flyger drake, Irma gosar med bäbisen

Nils kissar och flyger på samma gång

På väg upp i gondolen på Funäsfjället

Uppe på toppen

Jätten har lämnat sitt hjärta även här

En dag i Djupdalsvallen

Cykeltur på fjället

Linbana över Djupdalsån

Avslutande fika med mormor

Tävlingens bästa publik

I dag passerade cykelloppet Fjällturen förbi Hållan och vi ställde så klart upp som publik. Många av de passerande tyckte att vi var bäst på att heja av alla. Och vi undrade vilket som egentligen var jobbigast – det var många handklapp, skrik och rop.

Ivriga hejjare

Fyrtioårskalas på fjället

Bilresan från Gävle till Hållan (Funäsdalen) gick helt enligt plan med stopp för korv i Färila och chokladbollar i Sveg. Framme i Hållan väntade födelsedagskalas!

Karl fyller 40 och vi bjöds på kalas på fjället. En kort promenad upp på fjället, bubbel i alla glas, drakflygning och korvgrillning med tillbehör: vad mer kan man önska av en sommarfest?

Sveg – Sverigebäst på chokladbollar?

Redo för kalas

På väg till kalasplatsen

Några av gästerna

Finfin festplats

Bubbel till alla

Drakflygning

Värdparet

Julia var nöjd!

Vi gillade ju Julias hus och uppenbarligen skötte vi om det väl. Slutsatsen av Julias mail nedan måste väl ändå vara att man kan ha familjen Wenell i möblerade rum – vi behöver inte för alltid vara hänvisade till oinredd 500 år gamla stentorn 🙂

Hi Anna,

Wow! The cleaners said you left the house wonderfully clean! How lovely of you to go to that effort – truly appreciate it. What great guests you have been. It makes me very happy when families treat the house so well. So very glad you enjoyed your time in our house and in Falmouth with your beautiful family.

All the best,

Julia x

Från London till Gävle – via Stora Essingen

I morse vaknade vi på ett vandrarhem vid Paddington Station i London och nu läser Richard godnattsaga på Scandic Väst i Gävle. I dag har vår Englandsresa övergått till att bli en fjällresa. Men en väldigt kort – och oplanerad – mellanlandning på Stora Essingen.

Efter en koll i diverse tidtabeller, en titt på kartan och grävande i ekande fickor efter kontanter att betala bussen till Victoria Station med kom vi fram till att en morgonpromenad genom Hyde Park var ett trevligt alternativ.Men med tanke på att alla förflyttningar hittills på resan gått så bra så var det här ju sista chansen för en klassisk Wenellsk långpromenad. Mot slutet blev det, inte helt oväntat, både stressigt,  svettigt och med ganska många trötta ben.

Därefter löpte allt på enligt plan: tåget gick i tid, vi blev incheckade och fick så småningom även boarda planet,  Nils och Love såv hela flygresan och bagaget kom fram på Arlanda.

Fas två av semestern kunde ta sin början. Den var ytterst välplsnerad: I Birgittas garage i Uppsala fanns pojkarnas cyklar samt två IKEA-kassar med det mest nödvändiga för en fjällsemester. Ett snabbt stopp i Uppsala för att att packa in detta i bilen och sedan vidare till Gävle för en natt på hotell. Genom denna manöver skulle resan till fjällen kortas med 2 timmar och vi skulle komma fram pigga och utvilade till Karls födelsedag.

Bra plan – men nyckeln till Birgittas garage var spårlöst borta! Hem till Essingen för att leta, utan framgång, i med sushi, kontakt med Birgittas granne som kunde låsa upp garaget,  vattna lite blomnor, kolla posten, in med alla i bilen igen och iväg!

Så ett par timmar senare än planerat är vi nu på hotellet i Gävle och semester fas två kan börja!

Morgon i Hyde Park

Bladsamling för att få trötta ben att orka lite längre

Livlig Lobdontrafik

Alla orkade inte riktigt hela vägen

Trevlig påse från Norwegian – hade kanske behövts när vi letade efter nyckeln…

Läggdags i Gävle

Favorit i repris

Igår beslöt vi att inte ta tidiga tåget mot Paddington station utan stanna i Newquay till i eftermiddag. I morse kändes det beslutet sådär. Blåst och gråa moln. Men vid närmare eftertanke så slog det oss – perfekt surfväder.

Vi lämnade packningen på hotellet och strosade genom staden i jakt på souvenirer. Nils och Love var mest målmedvetna och plockade snabbt på sig ”Paw Patrol” grejor. Armpuffar respektive penna och sudde. De äldre brorsorna krävde mer tid men hittade till slut var sin tisha med tryck.

Vi valde samma beach idag igen och blev varmt välkomnade av uthyrningskillen som kände igen Olle o Tore. Först ut med brädor var de – då det rådde ståsurfförbud. Lika roligt idag. Även jag, Richard, surfade, fast utan bräda och dräkt. Inspirerad av en instruktör från gårdagen kastade jag mig som en pil i vågorna och höll nästan samma fart som prylproffsen.

Såklart hängde vi på stranden så länge att vi fick bråttom till tåget. När vi klev på kändes det som att vi började resan hem. En lång resa senare hittade Anna vandrarhemmet vi ska bo på och alla somnade snabbt.

Åtgärder före bad

Nils i nya puffar

Tuffare vågor idag

Början på slutet?

Tågskoj på lång resa

Skönt att veta vem som är vem:)