På väg hem!

Nu sitter vi på planet på väg mot Arlanda. Vi borde vara över Frankrike vid det här laget. Med vinden i ryggen har piloten lovat en snabb flygresa. För Tores och Olles del innebär resan fri speltid på de nya plattorna. Himmelriket i dubbel bemärkelse!

Love somnade så fort planet lyfte. Skönt, för han blir ganska rastlös av att sitta still.

Nils och Richard sitter en bit längre fram så vad de gör har vi ingen riktig koll på. Innan vi lämnade Barcelona hann vi få en skymt av Casa Battlo, dagens Gaudi alltså!

En dag på stan

Sista dagen i Barcelona. Eftersom vi gick ut hårt i början av semestern hade vi redan i går kväll gjort allt vi ville. Sista dagen blev en bonusdag. En dag att bara tanka sol och värme inför november. Vi tillbringade förmiddagen i Parc de La Ciutadella med att titta på fåglar, leka i lekpark och dansa i kung Louis tempel.

Till lunch åt vi resans sista tapas…

…och gick sedan genom Barri Gotic till Mercat Boqueria. Den här gången struntade vi i att titta på inälvsmat utan fokuserade på sådant som såg gott ut. Tex marsipanfigurer och gelé. Inspiration till årets julbak?

Att jaga duvor på Placa de Catalunya var dagens höjdpunkt enligt Nils.

Love däremot tyckte mest om att få stå på egna ben i tunnelbanan och rulltrappan. Han är ju en stor kille nu!

Liksom igår åt vi middag i kvarteren runt La Sagrada Familia. I kväll upplyst! Dagens Gaudi:

¡Que calor!

Vi tänkte att det skulle vara varmt och skönt jämfört med hur det var i Stockholm när vi åkte, men att det skulle vara 28 grader hade vi inte kunnat drömma om. Vi svettas en hel del med andra ord. Men gillar man churros & chocolad så gör man. Så trots värmen inledde vi söndagen med denna spanska klassiker.

Efter att ha toppat blodsockret åkte vi Metro och bergbana till Miromuseet. En varm väntan i kön utanför och ett ganska stelt och barnovänligt bemötande där inne tog bort lite av glädjen med besöket. Love ville helst gå åt andra hållet, men följde så småningom med in efter att ha blivit lovad både hajar och flygplan. Att sedan inget av detta fanns och han i själva verket blibit lurad var Olles förklaring till Loves usla humör inne på museet. Vi såg i alla fall några kvinnor med fåglar om natten innan vi avbröt och flydde ut i värmen.

Efter den snabba reträtten från Miro åkte vi ner till centrum igen, där vi hittade ett ok ställe för en ovanligt sen lunch. Vi skyller den dåliga kollen på tiden på nattens omställning… Eftermiddagen ägnades åt lite planlöst strosade i stadens mer slitna kvarter liksom i Barri Gotic.

Vi stötte på ett pingisbord där Olle fick spela av sig lite…

…liksom Tore

Och så hittade vi en lekpark i Nils och Loves smak.

Dagens glass inhandlades i Barri Gotic. Myvcket gott!

Nils som råkade sova just då blev utan glass i dag. När vi trötta och varma klev upp ur Metron vid vår hemmastation La Sagrada Familia konstaterade vi att kön var rekordkort. Den gick knappt runt hörnet. Och vi hade ju inte fått dagens dos av Gaudi än. I med lite pommes (Richard trodde han beställde äppelklyftor) och Cola i kön bara så var vi fit for fight och redo för en av resans höjdpunkter.

Dagen avslutades med riktigt god pasta på en uteservering med prima utsikt över katedralen.

En dag med Barcabor

Jämfört med det intensiva turistandet i går har vi inte gjort någonting i dag. Mest bara hängt runt. Först på stranden, sedan på Mare Magnum och slutligen på Ramblan. Men vi har uppfyllt två av Tores tre önskningar och dessutom hängt med Annas dagiskompis Marie och hennes barn Elsa och Max samt mamma Mona. Olle och Max fann varandra ganska snart, och Tore har gjort sitt bästa för att hänga med. Så det har varit en helt ok dag, utan megaturistande.

Anna och Marie

Max, Olle och Tore på strandpromenaden med Hotell W i bakgrunden, och i de nya Barca-tröjorna. Tores önskan nr 1. Tores önskan nr 2 har varit en inflätad hårsnodd. Vi har inte riktigt vetat var vi ska leta, Marie visste inte heller. Elsa kunde visserligen göra själv, men hade inga saker med sig. Men bäst som vi gick där på stranden efter en god tapaslunch dök det upp en kvinna som gjorde… hårsnoddar!

Elsa, Tore och Olle fick varsin.

På stranden såg vi också några riktigt fina sandskulpturer. Hemligheten är någon form av lim. Från stranden gick vi till Mare Magnum där vi avslutade gårdagen. Redan då såg vi ”studsbollarna” som väckte killarnas intresse. Nu fick de prova!

Så lämnade vi vattnet och ramlade upp på Ramblan. Här unnade vi oss dagens lyx: Ett glas cava till mor, en öl till far, iste till de stora och oliver till de små på en takterass till ett tjusigt hotell.

Marie med mamma Mona.

Love har tagit över de äldre brödernas intresse för att fotografera. Och så har vi så klart fått dagens Gaudi: Palau Guell från utsidan.

I kväll har vi ätit middag hemma.

Och haft spelhörna i soffan.

Fotboll, marknad och fina fiskar

Efter lunch gick vi till Camp Nou för att spana in Barcas hemma arena. Den var gigantisk! Och man visste att utnyttja intresset för både laget och arenan. Liksom många andra gick vi turen Camp Nou Experiece som inkluderade pokaler, spelargång, bortalagets omklädningsrum och utsikt från läktaren. Stort!

Det blev lite snett när halvcirkeln vid södra målet skulle ritas.  Fram men vattenslangen, gör om gör rätt!

Innan vi lämnade området kring Camp Nou fikade vi klassiskt spanskt på en bar och tittade på mat i en saluhall. Fast vissa saker undrar vi om de verkligen skulle ätas. Vi blev i alla fall inte särskilt sugna på vare sig magsäck eller testiklar…

Det har verkligen varit en intensiv dag i dag. Man skulle kunna tycka att det räckte med La Pedrera och Camp Nou. Men vi klämde in ett besök på Aquarium också! Vi hamnade ju ändå i den delen av stan med tunnelbanan och eftersom det var så varmt och fredag eftermiddag och allt orkade vi inte strosa på Ramblan. Då var det lika bra att ta en yoghurt & en banan och dyka in bland hajarna!

Å Pappa haj… do do do do do do do Akvariets höjdpunkt var en tunnel man åkte genom ståendes på ett rullband med hajar, rockor och andra stora fiskar simmandes över och bredvid.

Vi fick i oss en buffé inklusive glass till efterrätt i Mare Magnum, sedan fick det vara bra för idag!

Riddare på taket

I dag var vi lite snabbare iväg och har klarat av en Gaudi redan före lunch. Efter att ha spanat in kön utanför La Sagrada Familia dök vi ner i Metron och åkte ett par stationer till La Pedrera i stället. Ingen kö, och hiss direkt upp på taket. Där var det riddarspaning för hela slanten.

Nu sitter vi på McDonalds och äter lunch innan det är dags att attackera Camp Nou!

Go Gaudi!

Första dagen i Barcelona har gått i Gaudis tecken. Efter en spansk frukost (kaffe/varm choklad, vit baguette och croissanter) promenerade vi bort till La Sagrada Familia för att ta oss en titt. Och där stod den! Med lyftkranar och allt.

Eftersom det var väldigt många fler än vi som ville kika in i kyrkan beslöt vi oss för att avvakta. Istället lekte vi i parken bredvid.

Vi kunde också studera hur man håller den spanska sysselsättningen uppe: minst tolv personer var fullt upptagna med att klippa buskarna bakom parken. För hand. Med sax.

Lunch och sedan mot Parc Guelle. Vi kom ganska nära med Metro, och i de brantaste backarna fanns det rulltrappa.

Till slut var vi framme och kunde titta på kaktusar, leka ovanpå pelarsalen och beundra Python.

Nils och Love hittade två asiatiska tjejer som de lekte med. De hade nog lika roligt alla fyra. Tur för tjejen i vit blus att vi torkat bort lunchens tomatsåsrester innan leken ”pussa på ryggen” började.

På vägen tillbaka från parken såg vi en hel del gubbar som stod still. Favoriten blev mannen utan huvud som satt i luften.
Dagen avslutades med tapas, pizza och paella. En riktigt bra första dag i Barcelona.

Framme!

Efter att ha åkt buss, tåg, flyg och tåg igen dök vi upp ur ett hål i marken mitt i Barcelona. Vi hade ingen aning om var vi var eller åt vilket håll vi skulle. Runt om oss stod andra svenskar med kartor i högsta hugg och verkade fyndera på samma sak. En spanjorska kom fram och visade oss vägen. Lyckan var fullständig när det visade sig att närmaste metro var mitt framför Gaudis drakhus!

Ner i Metron, en väldigt lång promenad i tunnlar och gångar, två stop med Metro, en kort promenad med en skymt av Sagrada Familia och så var vi till slut framme i lägenheten vi ska bo i.

Den är charmigt spansk med fönster mot gården.

Charmigt kök…

Nu ska vi sova och i morgon väntar Barca!

Mot Barca!

Äntligen är vi på väg till Barcelona! Vi har i alla fall kommit till busshållplatsen i tid. Resväska, bärstolar och alla barn är med. Äve Olle, som fick vända hem och ta av sig allvädersstövlarna och byta till joggingskor. Vi räknar med sol och värme!

Äppelmust i Sundby

Under eftermiddagen har vi fyllt på förrådet av processade äpplen ytterligare. Nu med hemmagjord äppelmust. I Boel och Tomas eget hemmamusteri i Sundby.

Först äppelplockning.

Sedan hackning och malning till lite mindre bitar.

Ner i pressen.

Och ut med saften efter att blåsan i mitten av mustaren fyllts på med vatten till lagom högt tryck.

Slutresultatet: En skottkärra urvridet äppelskräp och 10 liter prima äppelmust. Tack för en rolig och lärorik eftermiddag Boel & Tomas!