Pepparkaksbagare

Denna fredag byttes fredagsmysets chips och film mot pepparkaksbak. När alla sex hjälptes åt tog det knappa två timmar att göra av med en deg som det tidigare tog Richard och Anna en vecka att baka klart.

Nils med assistenter

Bröderna blond

Tore bakar familjen

Utan barn i Rom

På tre timmar tog vi oss från ett vintetvitt Stockholm till ett somnargrönt Rom. Utan barn. Bara Richard och Anna. Senast vi var på resa utan barn, bröllop eller begravning var när Olle var ett år och vi åkte till Österrike en helg och åkte skidor. Tio år senare kände vi att det var dags igen.

Richard studerar resehandlingarna

Fredagen ägnades åt Rom till fots. Vi inledde dagen med en joggingtur i Villa Borghese före frukost och fortsatte sedan i samma tempo. Via Pabtheon, Piazza Navona och Piazza di Fiore kom vi ner till Tibern. Lagom till lunch befann vi oss på Plaza Xxx i Trastevere  och satte oss på en servering i solen. Mycket trivsamt!

Efter lunch fortsatt vi vår promenad tillbaka till hotellet. Kvällen ägnades åt skönsång av tre tenoren i en katedral nära Republica med lite Limoncello i pausen. På vägen dit hann vi slänga i en krona i Fontaine di Trevi.

Morgonjogg

På promenad i Rom

Lunch i Trastevere

Fontana di Trevi

Grannen till Fontana di Trevi var något mer blygsam när det kom till att smycka sin fasad

I väntan på tenorerna

Lördagen började på samma sätt som på fredagen, men nu joggade vi bort mot Vatikanen och Peterskyrkan. Redan vid åtta på morgonen var det fullt av folk som firade någon slags jubileum med gula ballonger så vi kom tyvärr inte hela vägen fram. Med det gjorde inget – vi fick i alla fall vår morgonjogg.

Efter frukosten packade vi ihop oss, lämnade hotellet och begav vi oss med tunnelbana och tåg till Tivoli. Utan barn tänkte vi att en tågresa är en enkel match, men vi har aldrig varit så nära att missa ett tåg som denna gång…

Framme i Tivoli gick vi på klassiskt Wenellmanér sen långa vägen till hotellet. Men vi fick ju i alla fall se lite av staden. Efter incheckning på det synnerligen personliga hotellet gick vi till Villa d’Este och tittade på alla fontäner. Ett imponerande bygge.

Valet av hotell avgjordes delvis av att det vi bokat hade ett eget spa. Eller i alla fall en egen ångbastu med tillhörande liten bassäng. Vackert inredd i marmor. Eftersom vi var de enda gästerna på hotellet var det inga problem att få en privat tid i spat när vi kom tillbaka från parken. Vi kylde nästan ner oss lite extra för att upplevelsen i den varma poolen skulle bli ännu angenämare. Men det var svinkallt. Hotellvärdinnan hade underskattat kylan från marmorn när hon satte på värmen i anläggningen. Men vi bet ihop och satt vid utblåset i ångbastun. Och efter en avslutande varm dusch på rummet hade vi åter normal kroppstemperatur.

Kvällen middag åt vi på en typiskt italiensk restaurang som hotellvärdinnan fixat bord på och där vi var de enda turisterna. Fantastiskt gott och trevligt.

Vistelsen i Tivoli avslutades med en joggingtur upp på det närbelägna berget på morgonen före frukost. På turen hade vi sällskap av några kossor.

Efter frukost tog vi tåget tillbaka till Rom igen och ägnade resten av dagen åt ännu mer flanerande och promenerande innan vi åkte ut till flygplatsen och sista nattens hotell. Dagens höjdpunkt var nog besöket på museet i judiska gettot som i en utställning beskrev hur det gick till när 1000 judar deporterades från Rom en morgon. Där fick vi svar på många av frågorna vi funderat på gällande Italien och 2:a världskriget.

Det var på det hela taget en mycket lyckad helg och vi hoppas att det inte kommer gå 10 år till innan vi får möjligheten att komma iväg på tu man hand igen.

Obligatorisk tågbild

Italienska bilar

Nöjda resenärer

Hej vårt vinterland!

Redan i lördags kom de första snön. Sedan dess kom det bara mer och mer och mer, och i dag har ca 50 cm dumpats över Stora Essingen. Så vitt och så vackert!

Tore på väg hem

Vi bor i en snögrotta

Bilen lär vi inte använda på ett tag

Kyrkogårdsbesök

I dag åkte vi till Brännkyrka kyrka och tände ljus för våra änglar.Det var mycket stämningsfullt med ljus på gravar och i minneslund och dessutom musik inne i kyrkan. En kyrka Anna senast besökte då mormor Jajja begravdes där i februari 1989.

Brännkyrka kyrkogård

Mycket ljus i minneslunden där Jajja ligger